Наталья Влащенко: Сегодня у нас в гостях человек, чья профессия упоминалась и довольно часто. Упоминалась даже в Святом Писании. С этими людьми ищут дружбы, их боятся. Однако же их профессия по-прежнему остаётся одной из самых актуальных в мире. До тех пор, пока есть государство, – до тех пор она будет актуальна. Сегодня у нас в гостях заместитель министра налогов и сборов Владимир Петрович Хоменко. Здравствуйте, Владимир Петрович. Я правильно назвала Вашу должность?
Владимир Хоменко: Да. Доброго дня, студіє, доброго дня, пані Наталю. Правильно назвали посаду.
Наталья Влащенко: Я Вас поздравляю с назначением. Но хочу начать с неприятного. Я знаю, что у Вас огромный опыт в этом сегменте работы, и Вы работали ещё при Азарове. Вы возглавляли в своё время киевскую налоговую. И все мы знали правила игры, которые были (если это можно назвать правилами игры). Все бизнесмены знали, что раз в месяц нужно прийти, занести чемодан, положить его на стол. По предварительной договорённости с налоговиками. И месяц можно, как это: заплатил налоги и живи спокойно. Только налоги платили в чемоданах. Сегодня нам декларируют, что правила игры будут меняться, что этого не будет, что будет борьба с коррупцией, что налоговая будет работать честно. Я хочу у Вас спросить, есть ли механизмы какие-то для того, чтобы изменить эти правила игры? Потому что… Я вот ещё только добавлю, что недавно мне мой товарищ рассказал, что он пришёл, как обычно, и принёс свой… в налоговую. У него не взяли и тут же быстро написали на него, так сказать, какую-то там докладную. Скандал какой-то начался. А при чём тут бизнесмен? С ним так работали. Он так привык. Что Вы нам расскажете? Чем порадуете нас?
Владимир Хоменко: Ви знаєте, я мав і маю безпосереднє відношення до цієї служби з 96-го року. А коли була створена Державна Податкова Адміністрація, в структурі цієї служби була податкова міліція, і всі ми знаємо, хто керував. Я пропрацював з Азаровим практично сім років, це досить серйозна школа, незважаючи на ту критику, якій він безпосередньо в минулому і зараз підлягав. Я скажу, що тоді правила були зовсім інші. Наприклад, 85% було інформації про те, що служба працює на державу, служба працює для того, щоб забезпечити збір податків. Однак сьогодні ситуація зовсім в іншому варіанті. Ми можемо казати про те, що 90, а то і 95%, досить негативно думають, кажуть, в принципі, за податкову і митну службу. Вона цього заслужила. Вона цього заслужила, особливо два-три останніх роки. Чому? Тому що Міндоходів і зборів якраз було штабом, організатором всіх злочинних схем розкрадання державного бюджету як на стадії адміністрування, так і на стадії видатків. Ми кажемо про сотні мільярдів гривень. І, до речі, податкова міліція якраз забезпечувала функціонування цих злочинних схем.
Наталья Влащенко: Возглавила мафию.
Владимир Хоменко: Ну да. Чому? Тому що, в принципі, всі хотіли і хочуть отримати пиріг, кусок пирога – це державний бюджет. Якщо ми кажемо про інші способи отримання прибутків, то це вже той же бізнес, і це вже виникають відносини між суб'єктами господарювання. Це може бути насильство і всякі інші речі. Всі, звичайно, хочуть отримати з бюджету. Ще раз кажу, як на стадії адміністрування, так і на стадії видатків. І коли я прийшов на посаду (а ми прийшли разом – Ігор Білоус, Віктор Науменко і я), звичайно, ситуація була досить складна. Ми чітко розуміли, що є нерозуміння якраз з бізнесом: які правила нова команда буде застосовувати в своїй роботі. Скажу про те, що практично прийшлось поміняти всіх керівників податкових поліцій в областях. Це було досить складно. Чому? Тому, що Міндоходів і зборів було в стадії ліквідації, практично не можна було взяти зі сторони фахівців, людей…
Наталья Влащенко: Это Вы про сейчас… события… говорите уже?
Владимир Хоменко: Да, я кажу вже… До речі, на днях уже буде 100 днів, як я на посаді. Так що, ми можемо вже казати про ті тенденції, які є на сьогодні. Перше, що нам вдалось зробити: ми стали більш відкритими. Наприклад, останніх 3-4 тижні я зустрічаюсь із бізнесом, я зустрічаюсь із середнім бізнесом. Я зустрічаюсь із великим бізнесом. Я зустрічаюсь з експертами, я зустрічаюсь з юристами, фахівцями. Ті, які на тій проблематиці розуміються. Для чого? Для того, щоб сказати про те, що податкова Міндоходів і зборів не є ворог бізнесу. На жаль, так складалося роками, такі враження, і вони були підтверджені певними діями.
Наталья Влащенко: Но они ж не безосновательны. Понимаете, Владимир Петрович, бизнес же никогда не примет несимметричные условия игры. Бизнесу нужно что? Нужна прибыль. Поэтому, если существует в этой прокладке взаимоотношений между ним и государством, т. е. между ним и налоговой, если существует коррупционная составляющая, если существует Налоговый кодекс, который выписан кое-как (к нему мы сейчас вернёмся конкретно, поговорим о налоговом кодексе) , конечно, бизнесмен будет уходить в тень. Вы согласны со мной?
Владимир Хоменко: Я згоден з цим.
Наталья Влащенко: Для того, чтоб хоть как-то сделать свою деятельность осмысленной. Что касается Налогового кодекса... У нас же происходила такая ситуация, как мне кажется. Может, Вы мне возразите. Сначала он был выписан не очень продуманно, не очень, так сказать, профессионально. Бизнесмены начали находить дырки для того, чтобы его обходить. Государство начало латать эти дырки, внося какие-то постепенные коррективы, изменения и т. д. В конечном итоге мы получили Налоговый кодекс, в котором очень многие положения противоречат сами себе. Не говоря уже о том, что там есть очень много необоснованных налогов. Как Вы считаете, есть ли у нас ресурс в ближайшее время изменить, переписать этот Налоговый кодекс, причём сделать это единовременно?
Владимир Хоменко: Безперечно, потрібно міняти правила гри. І як раз вони всі скриті в Податковому кодексі. Чому? Тому що він приймався, дійсно, не для того, щоб сприяти розвитку бізнесу. Ми знаємо про те, що середній бізнес практично знищений. А чому? Тому що попередній владі середній бізнес не був до вподоби. Чому? Тому що, якщо людина незалежна матеріально, вона, звичайно, незалежна і в своїх політичних вподобаннях. Тобто практично він знищений. І я це бачу як раз на прикладі Міндоходів і зборів, яке приймало саму активну участь, будемо казати, в цій діяльності. Це підтверджено тим, що були кримінальні впровадження на заказ, був шалений тиск. У когось бізнес забирали, у когось переписували.
Наталья Влащенко: Ну да, это был очень эффективный инструмент. Кто не нравился, к тому сразу присылали налоговиков.
Владимир Хоменко: Да. І на сьогодні я скажу про те, що ми припинили більше 1,5 тис. кримінальних впроваджень. Не всі, але значна їх частина якраз застосовувалася як тиск на бізнес. І ми кажемо про це відкрито бізнесу. Ми кажемо: "Дивіться, яка була ситуація. Сьогодні ми міняємо підходи". І сьогодні немає – я кажу відверто! – направленого тиску. Я не кажу гарантовано про всю державу, однак на сьогодні така система запроваджується. Іде жорсткий контроль якраз, будемо казати, на вибір перевірки: який суб'єкт, який об'єкт підпадає під перевірку…
Наталья Влащенко: А есть ли какие-то правила? Вот я уверена, что нас будут смотреть очень многие бизнесмены… Есть ли какие-то правила? Сколько раз может прийти с проверкой налоговая? В год… там… в полгода и т. д.
Владимир Хоменко: Є так звані планові перевірки, які складаються аудитом. Податкова міліція може призначити позапланову перевірку. Однак до цього часу вони призначались не в рамках кримінальних впроваджень. Я ввів жорстку практику, що додаткова, позапланова перевірка може бути призначена тільки в рамках кримінального впровадження. Що це означає? Що є достатньо матеріалів про те, що підтверджують незаконну сплату. І незаконну сплату в значних розмірах. І обов'язково, щоб це був "умисєл". Ми знаємо, що багато бізнесменів були загнані в так звані "площадки-ями". Їх загнали туди. В принципі, вони були вимушені приймати ці правила гри. Таким чином, ми цей бізнес не заганяємо. Ми як раз працюємо з тими, хто сьогодні ухиляється від сплати в значних розмірах, хто користується злочинними схемами, і це стосується в першу чергу "відмиття" коштів. Ми знаємо досить серйозні об'єми, ми знаємо про те, що значні кошти були виведені за кордон. Якраз наше завдання… Багато хто хоче сказати про те, що ми працюємо проти бізнесу. Ми працюємо проти злочинних схем. Якщо взяти долю нашої роботи (я маю на увазі, яку ми безпосередньо проводимо з виявлення несплати податків), то в першу чергу ми свої зусилля направляємо якраз на те, щоб знищити корупційну складову.
Наталья Влащенко: А есть, вообще, хотя бы надежда, если мы уже об этом заговорили, о поиске средств, которые были выведены в офшоры, за территорию Украины… Есть ли хоть какая-то надежда найти те средства, которые вывезли отсюда бывший президент, бывший Ваш руководитель Вашей службы, бывший руководитель МВД Захарченко и многие другие? Ну, мы знаем фамилии всех этих людей – Клименко, Арбузов, Захарченко и т. д. Были выведены колоссальные финансовые потоки отсюда. Есть ли хоть какая-то надежда найти эти деньги и вернуть их в Украину?
Владимир Хоменко: На сьогодні ми вже знаємо багато рахунків, де вони заблоковані, в різних країнах, особливо на Заході, і сьогодні проводиться кропітка робота якраз з тим, щоби ці кошти повернути. Однак потрібно сказати, що це досить довготривалий процес.
Наталья Влащенко: Это долго. Полгода, год будет.
Владимир Хоменко: Це кропітка робота, це складні процесуальні відносини. Потрібно в рамках міжнародних домовленостей всі ці питання вирішувати, тому що так прописано. У нас були експерти на минулому тижні з західних країн по домовленості із Яном Томбінським – послом України в Євросоюзі. І в принципі, ми по цих питаннях спілкувались і налагоджуємо конкретну взаємодію. Крім того, що ідуть письмові обміни інформацією, ми зустрічаємось в робочому порядку для того, щоб цей процес прискорити.
Наталья Влащенко: Я поняла. Смотрите, для того чтобы… Вот мы как раз с Вами до эфира говорили о том, что судьбу любой демократии решает фактически бизнес. Средний бизнес, который является детонатором для революций или ещё для чего-то. Вот если в стране всё плохо… Поэтому для того, чтобы создать ему условия… Так же, как и средний бизнес является, так сказать, площадкой – основой для благосостояния любой страны. Основой для демократии. Для того, чтобы дать бизнесу работать, нужно прежде всего: а) оставить его в покое, да? Не дёргать его просто так, потому что с него нужно брать деньги. б) сделать нормальный Налоговый кодекс, в котором не было бы, как мне кажется, противоречий (мы сейчас о нём поговорим), и убрать коррупционную составляющую. Прежде всего, о Налоговом кодексе мне хочется у Вас спросить. Там есть очень много несуразиц. Во-первых, есть, конечно… Бизнес просто задыхается вот от этого, работая в русле лепесткового клапана. Я не буду говорить, это пошлое выражение, но, тем не менее… Сколько будет продолжаться ещё эта тема, когда бизнес платит НДС, а государство ему НДС в деньгах не возвращает и говорит: "Подожди, подожди. У тебя там же потом будет. Мы там с тобой взаимозачтёмся"? Я считаю, что это бандитские взаимоотношения с бизнесом. У нас также существует бандитский налог на зарплату, который никто не может платить. Мы выдаём все зарплату, все бизнесмены Украины выдают зарплату в конвертах не потому, что они так хотят, а потому, что очень многие небольшие предприятия, маленькие по объёму бизнесы, не в силах нести это. У нас существует, ну, скажем… Мы с Вами до эфира говорили, что в Америке есть необлагаемый минимум, например, и он совершенно разумный – там 1,5 тыс. долл. Если человек зарабатывает меньше, с него государство не берёт налогов, потому что не с чего брать. У нас, оказывается, если ты получаешь не 17 грн, а уже 18, ты должен платить налог. Всё это мне кажется совершенным каким-то безумием. И мне кажется, что это должен был сочинить человек, который очень не любит страну, понимаете? Вот как с этим? Как быстро мы сможем поменять налоговый кодекс, реформировать его?
Владимир Хоменко: Звичайно, я згоден з кожною Вашою тезою. В принципі, самий складний – це податок ПДВ. І, звичайно, всі бізнесмени кажуть про те, що сумарний податок на заробітну плату, він практично досить, досить великий. Такої практики нема ні в однієї держави світу. Сьогодні держава повинна забезпечувати умови для розвитку бізнесу, а не "допомагати" таким чином, як це йде із податком на прибуток і, в принципі, з іншими податками. Потрібно створити умови. Потрібно створити умови. Це якраз – внести зміни до Податкового кодексу. По-перше, потрібно скоротити кількість таких податків. Наприклад, сьогодні йде розмова, що їх повинно бути вісім. Вони повинні бути чітко прописані. Не повинно бути ніяких незрозумілих питань. Чому? Тому що повинні бути чіткі і зрозумілі правила, ті, які держава повинна запропонувати бізнесу. І на сьогодні створені спільні робочі групи. Спільні робочі групи, я маю на увазі, з бізнесом. От я останні 3-4 тижні зустрічаюсь… Йде дуже багато конкретних пропозицій.
Наталья Влащенко: То есть у вас сейчас идут общественные слушания по реформированию Налогового кодекса, по проектации нового кодекса.
Владимир Хоменко: Так, ми звертаємось… Якраз звертаємось до бізнесу. У першу чергу потрібно чути їхні пропозиції, їхні зауваження, від них не потрібно ніяким чином ухилятися. І сідати разом, сідати за круглий стіл і це все напрацьовувати. Це все повинно бути під жорстким громадським контролем. Тільки тоді буде розуміння бізнесу і держави. Якраз тоді держава повинна забезпечувати умови для нормального ведення бізнесу.
Наталья Влащенко: Все несуразицы сегодняшнего Налогового кодекса мы даже не сможем в этой студии обсудить – их слишком много, к сожалению. Например, почему пенсионер должен… человек на пенсии, если он работает, должен платить налог, так сказать, в пенсионный фонд? Почему? Он уже заплатил свой налог. Он же получает пенсию. Или, например, налог с неполученной прибыли. Вот человек отгрузил товар, он его ещё не продал, он не получил деньги за этот товар. Но он уже должен платить с него. То есть все эти вещи загоняют бизнес просто в какой-то глухой угол. И если бы их разрешить, то, я думаю, бизнесу намного было бы легче. Есть у нас, конечно, очень болезненные вопросы коррупции. Это, прежде всего, и работа таможни, о которой все кричат. Работа банков, конвертационных центров и т. д. Вот я знаю, что касается последних, у нас во времена Януковича конвертационные центры все слились, так сказать, в одно целое. И это курировалось… там… Арбузовым и Захарченко, и никуда никакие деньги не уходили. Всё шло через "семью". Сейчас они опять все воспряли, опять все работают, опять получают свои сверхдоходы, потому что играют на бешеной разнице доллара сейчас. Ну, потому что сегодня такая ситуация. Как Вы вот в этом смысле предполагаете бороться с этим явлением?
Владимир Хоменко: Я скажу, стверджуючи про те, що на сьогодні виявлено 17 серйозних конвертаційних центрів. Суми збитків – це не сотні мільйонів, це – мільярди. Нами заблоковано тільки на рахунках банків 800 млн грн. І сьогодні немає системних конвертаційних центрів. Немає сьогодні податкових ям. Є так звані "партизани". Це ті, які, у принципі, не розгалужувались по всій Україні. Чому? Тому що…
Наталья Влащенко: Да, это была сеть, колоссальная.
Владимир Хоменко: …створені такі умови в державі, що неможливо працювати без готівки. У нас так складалося десятиріччями, що потрібно було платити заробітну плату…
Наталья Влащенко: Конечно. И бизнесмен – хочет или не хочет – должен к ним идти.
Владимир Хоменко: Він вимушений йти. Поступово ця ситуація міняється. На днях був прийнятий у першому читанні законопроект "Про податковий компроміс". Частина питань таким чином буде зніматися. Чому? Тому що якраз направлено на те, щоб не добивати той бізнес, який був затягнутий у ці лещата. У принципі, є розуміння зі сторони бізнесу. Ми розуміємо, що неможливо… там… за місяць, за два відмовитися від цієї готівки. Однак ми кажемо про те, що вже почався процес. Почали системно працювати. До речі, усі ці питання не тільки стосуються зміни Податкового кодексу. Потрібно вносити зміни до низки інших нормативних документів. Потрібно створити систему забезпечення контролю. І питання боротьби з економічною злочинністю. Часто ми б'ємо тільки по хвостах. А ми повинні в першу чергу виявляти, бачити умови, які цьому допомагають, які…
Наталья Влащенко: Ну не зря же я в начале нашего разговора ставила вопрос: есть ли механизмы, инструмент для борьбы с этим, понимаете? Вот есть ли у нас механизмы для борьбы с коррупцией? Потому что, если иметь в виду, что главный коррупционер и главный бандит в Украине – это государство, с которого всё начинается, потому что рыба гниёт с головы, то, конечно же, нам нужно создание таких условий функционирования этого государства, когда коррупция была бы просто невозможна. Ну, вот например, отодвигать чиновника от человека. Я бы очень хотела у Вас спросить: это можно? Но я ещё, однако, хочу закончить вопрос с банками и с долларами, с конвертационными центрами. Очень за это время и за эти месяцы… Кубив – глава Нацбанка, бывший, успел рефинансировать очень много банков в Украине. Скажите мне, правда ли, что "ПриватБанк" рефинансирован на 15 миллиардов 300 миллионов? Я такие цифры услышала вчера и очень удивилась.
Владимир Хоменко: Ну, я звик апелювати цифрами, які перевірені. Я не маю такої інформації. Я знаю, що є така інформація, однак вона ще нами не перевірена. Я думаю, що я ще буду мати можливість це прокоментувати, якщо буде…
Наталья Влащенко: Налоговое министерство Украины будет проверять деятельность господина Кубива и деятельность… куда пошли финансы, которые были даны? Ну, это фактически наши общие деньги, деньги налогоплательщиков. Куда пошли эти деньги, государственные?
Владимир Хоменко: Безперечно, якщо предмет стосується оподаткування, безперечно, будуть відповідні перевірки. Незалежно від того, хто працював і яким чином працював.
Наталья Влащенко: Потому что ведь журналисты очень много писали, что многие банки использовали эти большие суммы для того, чтобы просто спекулировать долларом в условиях, так сказать, вот таких вот гигантских скачков. И зарабатывали колоссальные деньги.
Владимир Хоменко: Звичайно, створювались відповідні умови одним банкам, вони були в нерівних умовах. Вони мали можливість таким чином спекулювати на ринку.
Наталья Влащенко: Будете ли Вы ставить системы, которые контролируют налоги, доходы и т. д.? Вопрос о мошеннической основе долларовых кредитов. Ну потому что, на самом деле, никто же никакие доллары никому не даёт, насколько Вы знаете.
Владимир Хоменко: Безперечно. Зараз іде перевірка з цієї тематики. Я думаю, що скоро ми зможемо сказати про деякі результати.
Наталья Влащенко: Владимир Петрович, деятельность таможни. Как это было при Януковиче, раньше, мы знаем. Просто таможенникам говорили: "Вот эту компанию не трогать, вот эту компанию не трогать, вот эту компанию трогать". Это как бы были какие-то там домашние, семейные или ещё какие-то компании, которые вообще не платили на таможне никаких налогов. Яркий такой у нас быстро выросший миллиардер был г. Курченко, мы знаем, у которого на таможне были созданы особые условия, особейшие, я бы даже сказала. Более того, если он там ничего не платил, ему там были созданы условия провозить беспрепятственно всё, что он хочет. Тогда как другие компании там стояли месяцами: на таможне, в порту или ещё где-то. Как Вы предполагаете, можно изменить эту систему для того, чтобы все на равных условиях платили налоги и платили положенные сборы на таможне, чтобы таможня перестала быть, наконец, ОПГ таким, по рэкету. Как это можно сделать?
Владимир Хоменко: Пояснюю ситуацію. Дійсно, ситуація складна. Однак тут теж потрібний системний підхід. Перше. На великий жаль, я дізнався буквально недавно про те, що дві бази даних: це податкова база і база митна. На сьогодні вона не імплементована, то біш пояснюють це різними математичними язиками… мовами. Однак це зрозуміло, що вона не працювала. Чому? Тому що неможливо… Тобто було можливо відслідковувати переміщення товарів, робити аналіз. Чому? Тому що одна ситуація, яка складається безпосередньо на митниці, а інше питання, яким чином у подальшому контролювати ті товарні потоки. Я приведу приклади. Наприклад, сірий імпорт. Ми зробили аналіз, Не буду називати сьогодні деякі юридичні особи… Ми зробили аналіз і втрати бюджету за 4-5 місяців поточного року. Це 2-3 млрд гривень. За рахунок сірого імпорту. Декларують при розмитненні одну ціну, а реалізують оптом або в роздрібному варіант, і це в 3-4-5 або й в 10 разів більше. Звичайно, цьому в повній мірі й митники створюють умови – для того, щоб це було. Ми сьогодні серйозно працюємо по товарних потоках. Потрібно ці товарні потоки організувати. І потрібно так звані індикативні показники від 5 до 10, їх потрібно чітко звузити, і в кожному окремому випадку повинна бути чітко зазначена ціна. Чому? Тому що оця можливість, оця різниця якраз дає митнику апелювати цим. Може записати або (–8), або (–5). А різницю передати готівкою або якимось іншим чином. То біш, ці умови потрібно усувати. Ми їх усуваємо. На сьогодні працюємо над тим, яким чином контролювати переміщення товарів. Була система, яка працювала, GPS, і, в принципі, товари, які заходять організовано через митну територію, можна відслідковувати до місця призначення. Однак вона теж на сьогодні якимось чином вийшла із ладу. Тобто зараз ми ці питання піднімаємо. Я думаю, що будемо наводити порядок, ми бачимо, як це зробити. І звичайно… Звичайно, це кадри. Як раз сьогодні буде нова служба. В принципі, вона вже продекларована. Це Державна фіскальна служба. Таким чином, залишаються структура і блок податкової служби, блок митної служби і блок податкової міліції. То біш, податкова міліція компетентна займатися якраз зловживаннями в питаннях оподаткування і питаннях митної справи. Якраз і питаннями корупції в першу чергу. Чому? Тому що на сьогодні ситуація корінним чином не змінилась. Якраз ми починаємо цю ситуацію міняти на краще.
Наталья Влащенко: Есть ещё же там сегменты, в которых нужно навести порядок, потому что там сверхприбыли, и государство очень много недополучает. Это алкогольный сегмент и фармацевты. Я знаю, что вот эти 7%, о которых столько копий было сломано, что они должны платить на таможне, они ж ничего не решают, так сказать, в контексте их сверхприбыли. А решить только могла простая ситуация: запрет фармацевтам-оптовикам покупать у фирм-"прокладок" на Западе. Пусть покупают у производителей. Тогда всё быстро станет на свои места: сколько это стоит, сколько они должны заплатить налог и т. д. И такое законодательство, изменение можете инициировать именно вы, налоговики, потому что вы же понимаете, где уходят эти деньги… Какие самые громкие дела (Вы говорите, что Вы уже 100 дней на должности) Вы можете рассказать? Что, собственно, сделала налоговая за время, пока идёт война, пока интервенция в стране, пока народ беднеет. Потому что народ беднеет колоссально. И мне кажется, что единственная мораль, которая сегодня может быть у государственных служб – это честная работа. Но по мере того, насколько они могут это делать... Что вот произошло за эти 100 дней, пока там, на востоке, воевали, пока люди там искали, так сказать, как прожить им в рамках продуктового, так сказать, совершенно безумного этого продуктового набора – 1200? Кто может жить на 1200, я не знаю.
Владимир Хоменко: Я скажу тезисно, а після приведу досить конкретні приклади, які кажуть, що ми системно підходимо до вирішення цих питань. Перше. Ми поміняли підходи до критеріїв оцінки. В першу чергу це економічний ефект. Ми не рахуємо кримінальних проваджень. Оперативно-розшукова діяльність і досудове слідство і контрольно-перевірочна робота якраз як захід для того, щоб кінцевим результатом був економічний ефект. Економічний ефект від діяльності сьогодні податкової міліції, він сягає кілька мільярдів і, в принципі, це перевищує ті результати, які були до цього. А я приведу конкретний приклад системного підходу саме для боротьби з тіньовою економікою. До речі, тіньова економіка якраз основний предмет діяльності податкової міліції. Я приведу приклад тіньового ринку підакцизних товарів. Тієї ж "лівої" горілки. Він завжди був кримінальним. За це багато поклали голів, багато пролито крові. Чому? Тому що це надприбутки. Якщо оцінювати його на початку року, то його обсяги були 40-50% тіньового ринку, а в абсолютних цифрах він оцінювався 55-60 млн літрів. І сягав 40-50%. Що ми зробили? В першу чергу упорядкували відпуск спирту через "Укрспирт". До цього він, неврахований спирт, лився рікою. У минулому році, наприклад, виготовили… Тільки одна група – Юра Єнакієвський і Іван Іванович – виготовили понад 300 млн…
Наталья Влащенко: Иван Иванович – это кто? Юра Енакиевский – знаю, а Иван Иванович кто такой?
Владимир Хоменко: Його подєльнік.
Наталья Влащенко: Понятно. Видите, я не очень осведомлена в этих криминальных ролях.
Владимир Хоменко: То біш тільки за рік вони не сплатили до бюджету за рахунок такої злочинної діяльності понад 3 млрд гривень. Яким чином діяли? Спирт списувався на виготовлення біетанолу, де, до речі, навіть не було ліній технологічних, а завозився на шість лікеро-горілчаних заводів і розливався. Таким чином, вони виготовили понад 300 млн пляшок. Це тільки от така одна операція. Нам вдалось це перекрити. В подальшому за 1,5-2 місяці нам удалося зменшити тіньовий ринок у 5 разів. Це не наші оцінки, це оцінки фахівців, це оцінки якраз і легального бізнесу, який, до речі, місяць чекав, дивився, яким чином ми будемо поступати, думали, що йде черговий перерозподіл. Після разом підключилися і вийшли на результат. Але цей результат потрібно закріпити, усунути ці умови, які цьому сприяли. У першу чергу потрібно навести лад з виробництвом і рахуванням спирту на всіх ланках. Потрібно навести лад із ліцензіями (я маю на увазі на виробництво) на виготовлення і особливо на торгівлю. Сьогодні у нас торгують всі. Хто може, не може – в усіх місцях. Теж сьогодні проводимо ревізію для того, щоб ці умови усунути. Незалежно від того, хто буде очолювати в подальшому цю роботу, – щоб система працювала. Тут є підтримка від Кабміну, від Мінфіну, і я думаю, що тут можна лад навести, і, в принципі, це якраз той приклад, який показує, що можна системно підходити і можна наводити лад.
Наталья Влащенко: Можно и нужно. Я хочу… Мы, к сожалению, уже подходим к концу, но я хочу успеть задать Вам ещё два вопроса. Скажите, а налоговики вообще, начальство большое, это те люди, особенно начальство вот в таких сферах, как Ваша, это те люди, с которыми все хотят дружить. Вот с тех пор, как Вас назначили на должность, почувствовали ли Вы прилив любви к себе всяких знакомых, приятелей, каких-то там бизнесменов, которые хотят с Вами встретиться? Начались ли эти звонки, желание поговорить, встретиться, посидеть в ресторане и т. д.? Ну потому что у нас же страна именно такая. И как Вы вообще к этому относитесь? Это же довольно сложно отказывать людям, которых хорошо знаешь, правда?
Владимир Хоменко: Справа в тому, що я працюю в такому середовищі понад 30 років. Я понад 30 років займаюсь питаннями боротьби з економічною злочинністю, і тут в мене відпрацьований алгоритм.
Наталья Влащенко: Какой? Как Вы умеете культурно посылать? Как Вы это делаете? Если Вам звонит кто-то из бизнесменов, которого Вы знаете по прошлой жизни, потому что он много лет, так сказать…
Владимир Хоменко: Я запитую, а чого ти мені не телефонував, коли я був без роботи три роки? Де ти тоді був?
Наталья Влащенко: Вот так вот прямо и говорите?
Владимир Хоменко: Ну а як же ж інакше?
Наталья Влащенко: Одна из книжек, которая Вам понравилась, последняя… Потому что это наш такой постоянный вопрос… Я очень удивилась Вашему выбору: это книга Ричарда Брэнсона "Теряя невинность". Это его автобиография. Это очень известный бизнесмен западный, это такой "фрик", которого все знают, ярчайшая такая личность. Но с точки зрения человеческой, как мне кажется, он совершенно… Вот если бы он там… Корогодскому Гарику понравилась бы эта книга, я бы не удивилась. А Вам? Вы такой… очень такой системный человек. Я думаю, что Вы любите галстуки носить, костюмы. А вот такой человек, который живёт, ну, нетипично… Который бизнес делает нетипично, который… там… любит яхты, который любит какие-то яркие вещи в жизни. Вот. А может, это та жизнь, которую Вы лично не прожили, но которую хотели бы прожить? Или по другой причине Вам понравилась эта книга?
Владимир Хоменко: Знаєте, що мені там імпонує? От він каже… Він досить успішна людина – це визнав весь світ. Він нестандартний. І там є такі речі, які, наприклад… Мені сподобалось… Він каже: "Немає формули успіху. Є певні маяки, є певні принципи". Я якраз, порівнюючи ситуацію на себе… Чому на сьогодні я працюю? Мої колеги мого віку практично всі вже на відпочинку. А я коли прийшов працювати в далекому 76-му році в систему МВС, я працював у Краснодоні, починав кар'єру опером, і мені досить поважна людина, шахтар (тоді направляли по партійних путівках на роботу) сказав: "Знаєш, хлопче, я бачу ти такий нормальний… Запам'ятай дві речі. Перше: працюй на авторитет. Особливо тільки коли прийшов на роботу. Працюй на авторитет, і з часом авторитет почне працювати на тебе". Я це зрозумів, і мене через два роки призначили начальником БХСС. "І друге: май відчуття міри". Чому? Тому що хто працював у БХСС тоді і сьогодні… Якраз дуже багато соблазнів, дуже багато таких появляється "друзів", які хочуть у повній мірі використати твої зв'язки і (може, я скажу грубо – хто як зрозуміє) тебе для того, щоб вирішити у першу чергу свої питання. То біш, я зрозумів, що це працює, і я з великим задоволенням бачу це в книзі відомого автора, що це якраз… Це ті маяки, які дали можливість, мабуть, залишитись і працювати.
Наталья Влащенко: Что ж, с нами был сегодня человек, который всегда знает, что нужно работать на авторитет, у которого есть чувство меры. У нас был человек, который является сегодня заместителем министра, возглавляет одну из самых сложных служб в стране – это Министерство налогов и сборов. А насколько он сегодня был искренен с нами, мы узнаем, когда мы его пригласим в студию через некоторое время. И он расскажет нам, сделал ли он то, что обещал, когда вступал на эту должность. Спасибо большое, Владимир Петрович.
Владимир Хоменко: Вам спасибо.